TOMYAM HUNTING @ DANOK, THAILAND

9:41 PM

Assalamualaikum. Holla ~

Hujung minggu MZ biasanya memang penuh, nak-nak kalau MZ pulang ke kampung Mr.H. MZ suka kalau balik ke kampung Mr.H sebab.... antaranya, masa hujung minggu sentiasa dipenuhi dengan aktiviti-aktiviti yang best ! hahahaha...

Biasanya, kalau balik kampung, ada lah kerjanya. Ada lah plan adik ipaq MZ untuk aktiviti-aktivit menarik. Syok la kita pun. Plan untuk ke Danok ni, dah lama sebenarnya. Dah lama sebelum ianya benar-benar direalisasikan. 

Dari Kangar kami menuju ke Bukit Kayu Hitam dengan menaiki kereta. Perjalanan memakan masa lebih kurang 1 jam. Suka diingatkan yang kalau nak ke seberang sana, kenalah ada passport. Untuk rakyat Perlis dan Kedah, depa boleh membuat border pass di Jabatan Imigresen. Macam adik ipaq MZ dan sepupunya. Maka, MZ sorang jelah yang berpassport.

MZ lebih kurang seperti monyet mendapat bunga. Sebabnya, MZ tidak pernah memandu secara sendiri untuk kesana. Pernah sekali ke Hatyai dengan menaiki bus, tapi melalui jalan yang sama untuk perjalanan balik.

Jadi, MZ main agak-agak saja perjalanan itu dengan dibantu oleh adik ipaq MZ. Untuk memasuki sempadan Thailand-Malaysia, kenalah isi border pass dan sekiranya hampa berhajat untuk membawa kereta masuk, geran kereta WAJIB lah dibawa bersama. Pada hari kejadian, MZ memang tidak membawa geran kereta, makanya MZ hanya parkir dipekarangan 'toll booth' yang berada di sempadan itu. Jangan risau, kerana masih terdapat kereta lain yang parkir disitu dan memang kotak parkir disediakan.

Waktu kejadian, memang tiada gamba sebabnya MZ masih terpinga-pinga dengan proses yang seterusnya. Jadi, cerita sajalah yang MZ ada. 

Kalau hampa tak mau parkir di border tersebut, ada sebuah pusat membeli belah bebas cukai yang menyediakan parkir jugak (masih didalam kawasan Malaysia). Hampa bolehlah parkir disitu, tapi untuk berjalan ke pusat imigresen Thailand tu, agak jauh. Bertabahlah ye..

Proses imigresen seperti biasa. Tapi, kalau hampa mai dari arah Selatan, seeloknya sewaktu hampa berhenti di hentian rawat dan rehat Gurun, hampa bolehlah ambil white form tu di dalam stesen minyak Caltex ataupun Shell. Kalau hampa baru nak ambil white form dekat imigresen Thailand, ada sorang 'abang' tu memang dok tunggu, tapi dia akan mengambil 'upah atas angin' sebanyak RM1. Kalau hampa mai 2 3 orang, okey lah lagi kalau setiap orang dikenakan RM1. Kalau hampa mai 5 6 bijik kereta, dah melayang berapa hengget dah, padahal form tu free saja.

Urusan di imigresen Thailand sekejap saja, dan kata abang itu memandangkan hari tersebut ialah hari Sabtu, dan pegawai tersebut terpaksa OT sebab hampa, maka silalah selit RM1 didalam passport hampa. Huh ! Bila aku fikir-fkirkan balik, OT bukan tak baya, or ye ka OT.. ntah-ntah memang syif hampa.. lepas tu syok la hampa, bedak sorang sikit dengan abang tadi tu.

Pun begitu, untuk tidak banyak kerenah, MZ selitkan jugak walhal sebelum itu sudah MZ tarik RM1 tu. 2 way tau hampa kena buat macam tu.. tapi, masa nak balik tu, MZ kurangkan amaun, untuk 3 orang, RM2. Hahahaha... idak pulak pegawai imigresen Thailand tu berbunyi... time balik tu, nanti MZ cerita kemudian.

Usai ja urusan imigresen, Wani, Sha dan MZ merancang perjalanan dari lorong ke lorong serta mengatur tempat untuk mengisi perut. Diantara lorong tersebut, kami memilih gerai yang berada di lorong yang mempunyai banyak pusat karaoke. Kedai tersebut berada ditepi sebuah hotel bajet.

Wani dan Sha telah memesan masakan berasaskan sup, MZ pulak telah memesan bihun tomyam.

danok, thailand, cara untuk ke thailand, backpackers, bukit kayu hitam, apa yang menarik di thailand, daging bakar danok, resepi daging bakar, tomyam siam, sup siam, makan sedap di siam, makanan halal, cara untuk masuk ke danok, padang besar, sempadan malaysia thailand, siam,

Hanya di Thailand


danok, thailand, cara untuk ke thailand, backpackers, bukit kayu hitam, apa yang menarik di thailand, daging bakar danok, resepi daging bakar, tomyam siam, sup siam, makan sedap di siam, makanan halal, cara untuk masuk ke danok, padang besar, sempadan malaysia thailand, siam,

danok, thailand, cara untuk ke thailand, backpackers, bukit kayu hitam, apa yang menarik di thailand, daging bakar danok, resepi daging bakar, tomyam siam, sup siam, makan sedap di siam, makanan halal, cara untuk masuk ke danok, padang besar, sempadan malaysia thailand, siam,

Kedua-dua hidangan tersebut sangat memuaskan tekak dan perut sangat. Memang terangkat habislah. Nanti MZ kongsikan kat mana letaknya kedai tu. MZ lukis nanti yaaa...

Usai perut kenyang, kaki mula melangkah. Masing-masing mempunyai target memasing. Tak banyak sangat gambar yang MZ ambil semasa perjalanan dari lorong ke lorong atas faktor keselamatan. Yelah ! Kami semuanya perempuan, dengan handbag dan phone ditangan, pastinya berbahaya kan. Untuk mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingin kami telah mengambil langkah berjaga-jaga dengan mengurangkan penggunaan iphone handphone.

danok, thailand, cara untuk ke thailand, backpackers, bukit kayu hitam, apa yang menarik di thailand, daging bakar danok, resepi daging bakar, tomyam siam, sup siam, makan sedap di siam, makanan halal, cara untuk masuk ke danok, padang besar, sempadan malaysia thailand, siam,

danok, thailand, cara untuk ke thailand, backpackers, bukit kayu hitam, apa yang menarik di thailand, daging bakar danok, resepi daging bakar, tomyam siam, sup siam, makan sedap di siam, makanan halal, cara untuk masuk ke danok, padang besar, sempadan malaysia thailand, siam,

danok, thailand, cara untuk ke thailand, backpackers, bukit kayu hitam, apa yang menarik di thailand, daging bakar danok, resepi daging bakar, tomyam siam, sup siam, makan sedap di siam, makanan halal, cara untuk masuk ke danok, padang besar, sempadan malaysia thailand, siam,

Berjalan dari siang hinggalah malam. Jangan risau, untuk yang ingin solat, ada masjid di sekitar kawasan tersebut. Agak tak reti baca, ada simbol masjid kat situ, menapaklah ke jalan yang benar ye.

danok, thailand, cara untuk ke thailand, backpackers, bukit kayu hitam, apa yang menarik di thailand, daging bakar danok, resepi daging bakar, tomyam siam, sup siam, makan sedap di siam, makanan halal, cara untuk masuk ke danok, padang besar, sempadan malaysia thailand, siam,

danok, thailand, cara untuk ke thailand, backpackers, bukit kayu hitam, apa yang menarik di thailand, daging bakar danok, resepi daging bakar, tomyam siam, sup siam, makan sedap di siam, makanan halal, cara untuk masuk ke danok, padang besar, sempadan malaysia thailand, siam,

danok, thailand, cara untuk ke thailand, backpackers, bukit kayu hitam, apa yang menarik di thailand, daging bakar danok, resepi daging bakar, tomyam siam, sup siam, makan sedap di siam, makanan halal, cara untuk masuk ke danok, padang besar, sempadan malaysia thailand, siam,

Hotel kapal yang kapalnya tersergam indah diatas bangunan.


danok, thailand, cara untuk ke thailand, backpackers, bukit kayu hitam, apa yang menarik di thailand, daging bakar danok, resepi daging bakar, tomyam siam, sup siam, makan sedap di siam, makanan halal, cara untuk masuk ke danok, padang besar, sempadan malaysia thailand, siam,

Penat berjalan, walaupun perut masih penuh dengan tomyam dan sup, teringin pulak tekak untuk merasai daging bakar Danok yang famos amos diseantero dunia. Ewah !

Untuk merasai keenakkan daging bakar ni hampa kena jalan jauh nun ke hujung yang mana gerai makan ni berada disebelah kanan hampa. Kawasan tu memang ramai yang menjual makanan, memang akan jumpa gerai tersebut. Kat situ, ada banyak kedai yang menjual daging bakar, pulut ayam, pulut mangga serta makanan bergoreng. Tapi, yang paling MZ kenan di kedai BangDon-Zainab ni. Ni kali kedua MZ merasai daging bakarnya. Kali pertama dulu sewaktu pulang dari Hatyai. Daging bakar dia, memang terangkat habis. 

Pastikan kedai yang betul sebelum singgah hokey ! Jangan menyesal, datang jauh-jauh makan daging bakar yang ala-ala je...

danok, thailand, cara untuk ke thailand, backpackers, bukit kayu hitam, apa yang menarik di thailand, daging bakar danok, resepi daging bakar, tomyam siam, sup siam, makan sedap di siam, makanan halal, cara untuk masuk ke danok, padang besar, sempadan malaysia thailand, siam,


Kedai BangDon-Zainab ni memang ramai orang, dah sedap, mestilah ramai kan. Mohon bertabah ! Tapi, percayalah penantian hampa takkan sia-sia...


danok, thailand, cara untuk ke thailand, backpackers, bukit kayu hitam, apa yang menarik di thailand, daging bakar danok, resepi daging bakar, tomyam siam, sup siam, makan sedap di siam, makanan halal, cara untuk masuk ke danok, padang besar, sempadan malaysia thailand, siam,

danok, thailand, cara untuk ke thailand, backpackers, bukit kayu hitam, apa yang menarik di thailand, daging bakar danok, resepi daging bakar, tomyam siam, sup siam, makan sedap di siam, makanan halal, cara untuk masuk ke danok, padang besar, sempadan malaysia thailand, siam,


Tengok sajalah daging bakar tu. Kecur pulak air liur ni akan terpandangkan daging bakar ni. Haihhh ! Sos pencicah dia pun sedap yakmat ! Tak rugi mencuba... mesti hampa pun akan teringatkan daging bakar BangDon-Zainab ni... Harganya lebih kurang RM8 sepinggan. Bukan setakat daging bakar sahaja yang ada di BangDon-Zainab ni, makanan goreng-goreng pun ada tau.

Lepas makan, singgah mini market 99. Walaupun nama mini market tersebut 99, tapi tak bermaksud kesemua harga barangannya berharga RM +.99 ye. Semua murah... minuman favorite Dikdik and MZ pun murah kat sini. Tapi, MZ dah terbeli dekat 7Eleven tadi. Haduiduidui!

Terangkut jugaklah softener brand Thailand. 2 pack, RM3. Murah hamat ! Dah la wangi...

danok, thailand, cara untuk ke thailand, backpackers, bukit kayu hitam, apa yang menarik di thailand, daging bakar danok, resepi daging bakar, tomyam siam, sup siam, makan sedap di siam, makanan halal, cara untuk masuk ke danok, padang besar, sempadan malaysia thailand, siam,
Aneka jenis susu

danok, thailand, cara untuk ke thailand, backpackers, bukit kayu hitam, apa yang menarik di thailand, daging bakar danok, resepi daging bakar, tomyam siam, sup siam, makan sedap di siam, makanan halal, cara untuk masuk ke danok, padang besar, sempadan malaysia thailand, siam,
Susu pekat viral

danok, thailand, cara untuk ke thailand, backpackers, bukit kayu hitam, apa yang menarik di thailand, daging bakar danok, resepi daging bakar, tomyam siam, sup siam, makan sedap di siam, makanan halal, cara untuk masuk ke danok, padang besar, sempadan malaysia thailand, siam,
Our favorite drink...

Even dah letih, sempat lagi kamu pusing untuk kali yang terakhir. Dan dalam pusingan yang terakhir ni dapatlah beberapa lagi tangkapan berharga. 

Bagi bon*&^ rehat seketika setelah penat berjalan. Kaki yang berjalan, tapi bon*&^ yang dapat kusyen yang empuk. Aci tak aci ?


danok, thailand, cara untuk ke thailand, backpackers, bukit kayu hitam, apa yang menarik di thailand, daging bakar danok, resepi daging bakar, tomyam siam, sup siam, makan sedap di siam, makanan halal, cara untuk masuk ke danok, padang besar, sempadan malaysia thailand, siam,

danok, thailand, cara untuk ke thailand, backpackers, bukit kayu hitam, apa yang menarik di thailand, daging bakar danok, resepi daging bakar, tomyam siam, sup siam, makan sedap di siam, makanan halal, cara untuk masuk ke danok, padang besar, sempadan malaysia thailand, siam,


Usai berehat, kami meneruskan perjalanan untuk pulang. Untuk keluar dari kawasan imigresen Thailand, hampa kena u-turn dan melalui laluan lori. Jangan pulak hampa masuk ikut booth imigresen tu. 

Disebabkan kami memang tidak mempunyai ilmu dalam bab itu, kami telah memasuki laluan booth imigresen tersebut. Damn ! Kena renggah gelak dengan pegawai imigresen Thailand kerana sikap 'tidak tahu' tersebut.

Untuk pengetahuan, kalau melalui booth imigresen Thailand tu, maksudnya hampa nak masuk ke Thailand lah ye, kalau nak keluar, jangan guna ikut pintu masuk. Itu normal untuk manusia yang berfikiran waras. hahahahaha

Time nak balik, agak sesak dengan kenderaan. Yes ! Masih menyelit not RM1 sebanyak 2 keping, sebagai alasan yang sama. Tapi, rasanya next time tak mau selit dah... kuikuikui...
































You Might Also Like

4 comments

  1. tingin gak nak masuk ikut border tapi selalu xdak geng nak join sama. nak pi sendiri takuit hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa.. jom kita pi.. boleh repeat tomyam.. nyum2

      Delete
  2. kempunan pulak nak makan tomyam sekarang

    https://messarah.blogspot.com/2018/08/movie-review-game-night-uninvited-crush.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tomyam derang memang best.. MZ Pun teringat kat tomyam derang

      Delete

Terima kasih atas jejak anda. Sila datang lagi dengan buah tangan ye. ^_^

MiamorZafirah


Be my friend

Sponsored